mandag 24. juni 2013

Før jeg sovner

 Før jeg sovner av Steve J. Watson (Heftet)

Forfatter: S.J. Watson
Tittel: Før jeg sovner
Org.tittel: Before I go to sleep
Forlag: Bazar
Utgitt: 2012

Forlagets omtale

Før jeg sovner er debutromanen som har tatt pusten fra en hel verden. Den er vinner av to av de mest høythengende prisene innen krimsjangeren; The Crime Writers’ Association John Creasey (New Blood) Dagger Award og Galaxy National Book Award 2011.
Hver morgen våkner Christine, en kvinne i 40-årene, ved siden av en fremmed som sier han er mannen hennes. Christine ble funnet naken og forslått på motorveien, uten å vite hva som hadde skjedd. Etter flere år med terapi har hukommelsen ikke kommet tilbake, men hennes nye terapeut velger en ny strategi: Han får henne til å begynne å ta notater og skrive ned de fragmenter hun husker. Selv om hun hver natt glemmer hvem hun, kan hun ved hjelp av notatboken litt etter litt føye nye brikker til puslespillet. Det blir en skremmende avdekking av fortiden, for hvem kan hun egentlig stole på?

Før jeg sovner er en intens psykologisk thriller, der leseren setter sammen brikkene i samme tempo som Christine – og dermed opplever hennes setbacks, fremskritt og ikke minst hennes uhyggefølelse
 på nært hold.

Min omtale

Som forlaget selv sier så våkner Christine hver morgen med å ha glemt alt hun har opplevd og vet ikke hvem hun bor sammen med. Boka var utrolig interresant og den ble mer spennende mot slutten. Leseren får tidlig vite antagelser om hvem som har påført henne skaden og hvordan. Vi følger hennes jobb med å komme tilbake til normalt liv, samtidig som "mannen" hennes lyver så det renner av ham, noe hun har oppdaget og noterer i dagboka. Han som sier han er mannen hennes vil ikke at hun skal bli bedre og motarbeider hennes forsøk på dette. Bilder av personer er også et viktig tema. Mot slutten nøstes det hele opp og Christine blir igjen utsatt for vold. Har ikke lest på orginalspråket, men den som har oversatt har gjort en god jobb. Språket er nydelig.
Hvis boka skal få en karakter fra meg så gjør jeg som de på bildet og gir en 6-er.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar