Tittel: Glassdukkene
Forfatter: Jorun Thørring

Utgitt:20007
Forlag: Lydbokforlaget/Aschehoug

Omtale fra forlaget

Akademisk galskap, lettkledde studiner, drivende spenning og en samisk etterforsker som må leve videre. Thørrings annenbok er enda bedre enn den kritikerroste debuten." - Arnhild Skre, Aftenposten

En vårdag blir en ung, kvinnelig student funnet død på en benk i Tromsø. Like etter blir enda en kvinne meldt savnet. Når hun noen dager senere blir funnet druknet, frykter politiet at en drapsmann er løs i byen. Politietterforsker Aslak Eira frykter de står overfor en seriemorder. Eira kan ikke slippe tanken på den unge kvinnen som forsvant nøyaktig ett år tidligere, men aldri ble funnet. Hva betyr det at de drepte kvinnene var knyttet til universitetsmiljøet i byen, at de var purunge, vakre og seksuelt utfordrende? Mens politiet tilsynelatende famler i blinde, forsvinner enda en ung student. Det blir et kappløp med tiden for å forsøke å redde kvinnen og avsløre morderens identitet.

Min omtale/vurdering

Var gått tom for en lydbok å høre på og var på jakt etter noe nytt for meg i bibliotekets hyller og fant denne. Hadde ikke hørt om forfatteren før, men coveret fenget min interesse. Har gått på skole i Tromsø, så kanskje jeg kunne se for meg stedene som ble omtalt. Utestedene som det ble referer til var ikke der da jeg gikk der, men hybelhusene ved Prestvannet var kjente steder.

Liker å høre krim, og når det ene liket etter det andre dukker opp blir det spennende. Innleseren Trond Peter Stamsø Munch leser godt og legger dialekter til stemmene i boka.

Tror ikke dette blir den eneste boken jeg leser/hører av denne forfatteren. Anbefaler boka på det sterkeste.