"Maleren fra Shanghai" av Jennifer Cody Epstein
Tittel: Maleren fra Shanghai
Forfatter:  Jennifer Cody Epstein
Forlag Front forl
Utgivelsesår: 2010

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Romanen skildrer livshistorien til den kinesiske kunstneren Pan Yuliang (1899-1977). Fjorten år gamle Xiuqing blir solgt til et bordell for å betale onkelens opiumsgjeld. En ung embetsmann kjøper henne fri, og med hans hjelp utdanner hun seg til kunstmaler, nå med navnet Pan Yuliang. Hun fortsetter sine studier i Roma og Paris, hvor hun finner sitt kunstneriske uttrykk og oppnår internasjonal anerkjennelse.

Omtale fra forlaget
Maleren fra Shanghai forteller den utrolige historien om den kinesiske kunstmaleren Pan Yuliangs vei fra et liv som prostituert til feiret og kontroversiell kunstner i Shanghai og Paris. Xiuqing er fjorten år den dagen onkelen selger henne til Herlighetens hus for å betale sin egen opiumsgjeld. Med seg i bagasjen har hun onkelens store kjærlighet til poesi, men i hennes nye virkelighet som Yuliang er det bare plass til krevende kunder, røykfylte bakrom og erfaringer hun aldri kommer til å glemme. En dag forelsker en ung embetsmann seg i den prostituerte piken. Han kjøper henne fri, og som hans konkubine møter hun et nytt og glamorøst liv i 1920-årenes Shanghai. Her oppdager både hun selv og andre hennes spesielle talent som kunstmaler, og som en av landets første kvinner får hun studere ved Shanghais kunstakademi. Yuliang fortsetter studiene i Paris og Roma, og det er i møtet mellom Kina og Europa hun finner sitt eget kunstneriske uttrykk. Kina er i stadig endring, og Yuliangs malerier og spesielle bakgrunn vekker sterke reaksjoner. Yuliang blir tvunget til å velge mellom kjærligheten til mannen som reddet henne, og sin egen kunstneriske frihet.

Min omtale
Omtalen fra Den Norske Bokdatabasen og omtalen fra forlaget sier vel det vesentlige som er å si om handlingen i boka. Noe annet er at jeg aldri hadde hørt om Pan Yuliang som kunstner og hørte boka som lyd som en roman med handlingen lagt til Kina og Paris. Googlet henne litt på internett for å få litt mer bakgrunnsstoff, noe jeg anbefaler å gjøre. Å Livnære seg som kunstner i Paris var ingen lett oppgave når pengene fra Kina tok slutt. Hun reiste tilbake til mannen sin og bodde i det samme huset som hans første hustru. Hun livnærte alle med sin jobb som dekan på skolen hun hadde vært elev og som hun hadde fått jobb på. Tror ikke dette var enkelt konkubinen og heller ikke for 1. hustruen.

Jeg gav boka terningkast 6.